1994 ; 14 enthousiaste bootliefhebbers vonden een bonk vergane glorie. Van de opbouw en de aandrijving was niets bewaard gebleven. Roest, waar alleen met een enorme dosis moed een nieuwe toekomst van de Ms. “Agatha” in te herkennen viel. Research en creatief tekenwerk moesten de metamorfose gestalte geven. Voor fl. 1500,- verwisselde het casco, inclusief de bijbehorende meetbrief waarin de exacte afmetingen van de boot zijn vastgelegd, van eigenaar. En toen begon het avontuur. De restauratie zou op het Amsterdamse Prinseneiland tot stand komen. Maar om daar te komen moest de boot eerst in tweeën gezaagd worden. Vervolgens door de nauwe straatjes in Amsterdam naar de loods waar een enorm karwei te wachten stond. Want alleen met veel expertise, ambitie en noeste arbeid kon het doel, restauratie naar origineel model en met authentieke materialen, bereikt worden. De door de 14 bootliefhebbers inmiddels opgerichte Stichting Agatha bracht het startkapitaal op en zij werkten een gedetailleerd plan uit dat zou leiden tot een werkschema en een presentatie voor het genereren van nieuwe sponsors. Want hoewel zelfwerkzaamheid de kosten laag moest houden was het duidelijk dat men bezig was aan een zowel letterlijk als figuurlijk “kapitaal project”.
Meer info op http://rven.info/schip.aspx?=403
Salonboot Agatha
Gebouwd in 1910, op een scheepswerf in Bolnes. Lengte 13.50
meter, 2.50 meter breed en de salon is 5 meter. Samen met de Libelle heeft de Agatha een klipperkop en een geveegde kont. Bedoeld voor vaartochten van de notabelen door de Amsterdamse grachten.